Taalainmaa

Historia

Vanhoillislestadiolaisuus on tullut Taalainmaalle 1950-livulla muuttoliikkeen myötä. Ensimmäisiä seuroja alettiin pitää Borlängesä 1960-luvun puolivälissä, joihin kutsuttiin puhujia Suomesta. Seuroja pidettiin kodeissa sekä seurakunnan tiloissa. Vuonna 1970 päätettiin perustaa rauhanyhdistys, joka sai nimen Borlängen Seudun Rauhanyhdistys. Nimi on myöhemmin muutettu Taalainmaan Rauhanyhdistykseksi. Perustamiskokoukseen osallistujia oli 13. Muuttoliikkeen jatkuessa ja perheiden kasvaessa yhdistyksen jäsenmäärä lisääntyi: vuonna 1982 se oli jo 80. Vuonna 1983 rauhanyhdistys osti Gagnefin Bodarnan kylästä vanhan koulun, joka kunnostettiin toimitiloiksi. Avajaisia vietettiin seuraavan vuoden helluntaina. Toimitaloa on myöhemmin laajennettu. Yhdistyksessä on tällä hetkellä jäseniä noin 170. Toiminta on kaksikielistä ja yhdistyksen tilaisuudet ovat kaikille avoimia.

Tervetuloa!